ماشین حساب گرافیکی
برنامه گرافیکی بنویسید که داری 2 فیلد برای ورود عدد و 4 دکمه برای جمع و تفریق و ضرب و تقسیم باشد. با انتخاب هر دکمه، محاسبات مربوطه روی 2 عدد وارد شده انجام شود و نتیجه نمایش داده شود.
برنامه گرافیکی بنویسید که داری 2 فیلد برای ورود عدد و 4 دکمه برای جمع و تفریق و ضرب و تقسیم باشد. با انتخاب هر دکمه، محاسبات مربوطه روی 2 عدد وارد شده انجام شود و نتیجه نمایش داده شود.
import tk import customtk as ck window = tk.Tk() strvar = tk.StringVar() def set_num(number): strvar.set(strvar.get()+number) def clear_num(): strvar.set("") def calnumber(): javab = str(eval(strvar.get())) strvar.set(javab) def menu(): window = tk.Tk() tk.Label(window, text="ساخته شده توسط آقا رضا", fg="black").place(x=50, y=100, width=150, height=31) hj = 2 def clooose(): while hj == 2: break window.title("about us") tk.Button(window, text="باشه", fg="black", command=clooose).place(x=90, y=130) window.minsize(260, 260) window.maxsize(260, 260) window.mainloop() tk.Canvas(window, bg="white").place(x=0, y=0, height=800, width=600) tk.Canvas(window,border=0, background="#272121").place(x=0, y=0, width=500, height=600) tk.Button(window, text="0", border=0, foreground="white", background="#443737", command=lambda:set_num("0")).place(x=4, y=297, height=50, width=136) tk.Button(window, text=".", border=0, foreground="white",background="#443737", command=lambda:set_num(".")).place(x=142, y=297, height=50, width=67) tk.Button(window, text="1", border=0, foreground="white", bg="#443737", command=lambda:set_num("1")).place(x=4, y=244, height=50, width=67) tk.Button(window, text="2", border=0, foreground="white", bg="#443737", command=lambda:set_num("2")).place(x=73, y=244, height=50, width=67) tk.Button(window, text="3", border=0, foreground="white", bg="#443737", command=lambda:set_num("3")).place(x=142, y=244, height=50, width=67) tk.Button(window, text="4", border=0, foreground="white", bg="#443737", command=lambda:set_num("4")).place(x=4, y=191, height=50, width=67) tk.Button(window, text="5", border=0, foreground="white", bg="#443737", command=lambda:set_num("5")).place(x=73, y=191, height=50, width=67) tk.Button(window, text="6", border=0, foreground="white", bg="#443737", command=lambda:set_num("6")).place(x=142, y=191, height=50, width=67) tk.Button(window, text="7", border=0, foreground="white", bg="#443737", command=lambda:set_num("7")).place(x=4, y=139, height=50, width=67) tk.Button(window, text="8", border=0, foreground="white", bg="#443737", command=lambda:set_num("8")).place(x=73, y=139, height=50, width=67) tk.Button(window, text="9", border=0, foreground="white", bg="#443737", command=lambda:set_num("9")).place(x=142, y=139, height=50, width=67) tk.Button(window, text="=", border=0,command=calnumber, font=("arial", (20)), foreground="black", bg="#E3651D").place(x=211, y=297, height=50, width=62) tk.Button(window, text="+", border=0, font=("arial", (20)), foreground="green", bg="#233737", command=lambda:set_num("+")).place(x=211, y=244, height=50, width=62) tk.Button(window, text="-", border=0, font=("arial", (20)), foreground="red", bg="#233737", command=lambda:set_num("-")).place(x=211, y=191, height=50, width=62) tk.Button(window, text="×", border=0, font=("arial", (20)), foreground="yellow", bg="#233737", command=lambda:set_num("*")).place(x=211, y=139, height=50, width=62) tk.Entry(window, border=0,textvariable=strvar, bg="#272121", fg="white", font=("tahoma", (30)) ).place(x=15, y=50, width=240, height=50) threeline = tk.PhotoImage(file="3line.png") tk.Button(window, image=threeline,command=menu, border=0, bg="#272121").place(x=5, y=5, width=40, height=40) tk.Button(window, text="c", fg="white", border=0, bg="#272121", command=clear_num).place(x=5, y=98, width=40, height=40) tavan = tk.PhotoImage(file="X-TN2.PNG") tk.Button(window, image=tavan, border=0, bg="#272121",fg="white", command=lambda: set_num("**2")).place(x=130, y=98, width=40, height=40) darsad = tk.PhotoImage("Darsad.png") tk.Button(window, text="%", border=0, bg="#272121",fg="white", command=lambda: set_num("/100")).place(x=90, y=98, width=40, height=40) tk.Button(window, text="÷", border=0, bg="#272121",fg="white", command=lambda:set_num("/")).place(x=50, y=98, width=40, height=40) tk.Label(window, text="calculator",bg="#272121", fg="white", font=("tahoma", (15))).place(x=160, y=10) window.title("calculator") window.minsize(270,350) window.maxsize(270,350) window.mainloop()
import tkinter from tkinter import messagebox def jame(): messagebox.showinfo("Hasel :", float(entry1.get()) + float(entry2.get())) def tafrigh(): messagebox.showinfo("Hasel :", float(entry1.get()) - float(entry2.get())) def zarb(): messagebox.showinfo("Hasel :", float(entry1.get()) * float(entry2.get())) def taghsim(): messagebox.showinfo("Hasel :", float(entry1.get()) / float(entry2.get())) window = tkinter.Tk() window.title("Mashin Hesab") window.geometry("500x500") label = tkinter.Label(text= "2 Adad Vared kon ") label.pack(pady=10) entry1 = tkinter.Entry(window) entry1.pack(pady=10) entry2 = tkinter.Entry(window) entry2.pack(pady=5) button1 = tkinter.Button( text = "+", width = 1, height = 1, bg = "black", fg = "white", command = jame ) button1.pack(pady=10) button2 = tkinter.Button( text = "-", width = 1, height = 1, bg = "black", fg = "white", command = tafrigh ) button2.pack(pady=10) button3 = tkinter.Button( text = "x", width = 1, height = 1, bg = "black", fg = "white", command = zarb ) button3.pack(pady=10) button4 = tkinter.Button( text = "/", width = 1, height = 1, bg = "black", fg = "white", command = taghsim ) button4.pack(pady=10) window.mainloop()
from tkinter import *
root = Tk()
root.title("simple calculator")
e = Entry(root, width=50, borderwidth=10)
e.grid(row=0, column=0, columnspan=4)
f_number = None
operator = None
def add():
global f_number
global operator
operator = '+'
f_number = int(e.get())
e.delete(0, END)
def Division():
global f_number
global operator
operator = '/'
f_number = int(e.get())
e.delete(0, END)
def minus():
global f_number
global operator
operator = '-'
f_number = int(e.get())
e.delete(0, END)
def Multiplication():
global f_number
global operator
operator = '*'
f_number = int(e.get())
e.delete(0, END)
def Remainder():
global f_number
global operator
operator = '%'
f_number = int(e.get())
e.delete(0, END)
def power():
global f_number
global operator
operator = '**'
f_number = int(e.get())
e.delete(0, END)
def button_click(num: int):
c = e.get()
e.delete(0, END)
e.insert(0, str(c) + str(num))
def button_clear():
e.delete(0, END)
def button_equal():
second_number = e.get()
e.delete(0, END)
if operator == '+': # conditions
e.insert(0, f_number + int(second_number))
elif operator == '-':
e.insert(0, f_number - int(second_number))
elif operator == '*':
e.insert(0, f_number * int(second_number))
elif operator == '**':
e.insert(0, f_number ** int(second_number))
elif operator == '/':
e.insert(0, f_number / int(second_number))
elif operator == '%':
e.insert(0, f_number % int(second_number))
button_1 = Button(root, text='1', padx=40, pady=20,
command=lambda: button_click(1))
button_2 = Button(root, text='2', padx=40, pady=20,
command=lambda: button_click(2))
button_3 = Button(root, text='3', padx=40, pady=20,
command=lambda: button_click(3))
button_4 = Button(root, text='4', padx=40, pady=20,
command=lambda: button_click(4))
button_5 = Button(root, text='5', padx=40, pady=20,
command=lambda: button_click(5))
button_6 = Button(root, text='6', padx=40, pady=20,
command=lambda: button_click(6))
button_7 = Button(root, text='7', padx=40, pady=20,
command=lambda: button_click(7))
button_8 = Button(root, text='8', padx=40, pady=20,
command=lambda: button_click(8))
button_9 = Button(root, text='9', padx=40, pady=20,
command=lambda: button_click(9))
button_0 = Button(root, text='0', padx=40, pady=20,
command=lambda: button_click(0))
button_clear1 = Button(root, text='clear', padx=30,
pady=20, command=button_clear)
button_equal1 = Button(root, text='=', padx=39,
pady=20, command=button_equal)
button_add1 = Button(root, text='+', padx=38,
pady=20, command=add)
button_Division = Button(root, text='/', padx=40,
pady=20, command=Division)
button_minus = Button(root, text='-', padx=39,
pady=20, command=minus)
button_Multiplication = Button(root, text='*',
padx=40, pady=20, command=Multiplication)
button_Remainder = Button(root, text='%', padx=38,
pady=20, command=Remainder)
button_power = Button(root, text='**', padx=38,
pady=20, command=power)
button_1.grid(row=3, column=0)
button_2.grid(row=3, column=1)
button_3.grid(row=3, column=2)
button_4.grid(row=2, column=0)
button_5.grid(row=2, column=1)
button_6.grid(row=2, column=2)
button_7.grid(row=1, column=0)
button_8.grid(row=1, column=1)
button_9.grid(row=1, column=2)
button_0.grid(row=4, column=0)
button_clear1.grid(row=4, column=1)
button_equal1.grid(row=4, column=2)
button_add1.grid(row=5, column=0)
button_Division.grid(row=5, column=1)
button_Multiplication.grid(row=5, column=2)
button_minus.grid(row=6, column=0)
button_Remainder.grid(row=6, column=1)
button_power.grid(row=6, column=2)
root.mainloop()
import tkinter as tk def sum(): try: input1 =int(entry1.get()) except: input1=0 try: input2 =int(entry2.get()) except: input2=0 label.config(text=f"sum: {input1+input2}") def minus(): try: input1 =int(entry1.get()) except: input1=0 try: input2 =int(entry2.get()) except: input2=0 label.config(text=f"minus: {input1-input2}") def divide(): try: input1 =int(entry1.get()) except: input1=0 try: input2 =int(entry2.get()) except: input2=0 if input2==0: label.config(text=f"divide: not divide to zero") else: label.config(text=f"divide: {input1/input2}") def multiple(): try: input1 =int(entry1.get()) except: input1=0 try: input2 =int(entry2.get()) except: input2=0 label.config(text=f"multiple: {input1*input2}") def main(): global entry1, entry2, label root = tk.Tk() root.geometry("400x400") root.title("Simple Calculator") tk.Label(root, text="Num 1:").pack() entry1 = tk.Entry(root, width=5) entry1.pack(pady=5) tk.Label(root, text="Num 2:").pack() entry2 = tk.Entry(root, width=5) entry2.pack(pady=5) btn_sum = tk.Button(root, text=" + ", command=sum) btn_sum.pack(pady=10) btn_minus = tk.Button(root, text=" - ", command=minus) btn_minus.pack(pady=10) btn_divide = tk.Button(root, text=" / ", command=divide) btn_divide.pack(pady=10) btn_multiple = tk.Button(root, text=" * ", command=multiple) btn_multiple.pack(pady=10) label = tk.Label(root, text="") label.pack(pady=10) root.mainloop() if __name__ == "__main__": main()
import tkinter as tk from tkinter import messagebox def add(): try: num1 = float(entry1.get()) num2 = float(entry2.get()) result = num1 + num2 label_result.config(text=f"نتیجه: {result}") except ValueError: messagebox.showerror("خطا", "لطفاً اعداد صحیح وارد کنید.") def subtract(): try: num1 = float(entry1.get()) num2 = float(entry2.get()) result = num1 - num2 label_result.config(text=f"نتیجه: {result}") except ValueError: messagebox.showerror("خطا", "لطفاً اعداد صحیح وارد کنید.") def multiply(): try: num1 = float(entry1.get()) num2 = float(entry2.get()) result = num1 * num2 label_result.config(text=f"نتیجه: {result}") except ValueError: messagebox.showerror("خطا", "لطفاً اعداد صحیح وارد کنید.") def divide(): try: num1 = float(entry1.get()) num2 = float(entry2.get()) if num2 == 0: raise ZeroDivisionError result = num1 / num2 label_result.config(text=f"نتیجه: {result}") except ValueError: messagebox.showerror("خطا", "لطفاً اعداد صحیح وارد کنید.") except ZeroDivisionError: messagebox.showerror("خطا", "تقسیم بر صفر امکانپذیر نیست.") # ایجاد پنجره اصلی root = tk.Tk() root.title("ماشین حساب ساده") # ایجاد فیلدهای ورودی entry1 = tk.Entry(root) entry1.pack(pady=10) entry2 = tk.Entry(root) entry2.pack(pady=10) # ایجاد دکمهها btn_add = tk.Button(root, text="جمع", command=add) btn_add.pack(pady=5) btn_subtract = tk.Button(root, text="تفریق", command=subtract) btn_subtract.pack(pady=5) btn_multiply = tk.Button(root, text="ضرب", command=multiply) btn_multiply.pack(pady=5) btn_divide = tk.Button(root, text="تقسیم", command=divide) btn_divide.pack(pady=5) # برچسب برای نمایش نتیجه label_result = tk.Label(root, text="نتیجه: ") label_result.pack(pady=20) # اجرای حلقه اصلی root.mainloop()
import tkinter as tk from tkinter import messagebox def calculate(operation): try: num1 = float(entry1.get()) num2 = float(entry2.get()) if operation == 'add': result = num1 + num2 elif operation == 'subtract': result = num1 - num2 elif operation == 'multiply': result = num1 * num2 elif operation == 'divide': if num2 == 0: raise ValueError("Division by zero is not allowed.") result = num1 / num2 result_label.config(text=f"نتیجه: {result}") except ValueError as e: messagebox.showerror("خطا", str(e)) # ایجاد پنجره اصلی root = tk.Tk() root.title("محاسبات عددی") # فیلدهای ورودی entry1 = tk.Entry(root) entry1.pack(pady=10) entry2 = tk.Entry(root) entry2.pack(pady=10) # دکمهها button_add = tk.Button(root, text="جمع", command=lambda: calculate('add')) button_add.pack(pady=5) button_subtract = tk.Button(root, text="تفریق", command=lambda: calculate('subtract')) button_subtract.pack(pady=5) button_multiply = tk.Button(root, text="ضرب", command=lambda: calculate('multiply')) button_multiply.pack(pady=5) button_divide = tk.Button(root, text="تقسیم", command=lambda: calculate('divide')) button_divide.pack(pady=5) # برچسب برای نمایش نتیجه result_label = tk.Label(root, text="نتیجه: ") result_label.pack(pady=10) # اجرای حلقه اصلی root.mainloop()
برنامه ای بنویسید که عددی را به عنوان a از ورودی دریافت کند و تمام اعداد اول کوچکتر از a را در خروجی چاپ کند
برنامه ای بنویسید که یک عدد دریافت کند و با توجه به عدد، شکل زیر را چاپ کند مثالnumber: 3 ### ### ### مثالnumber: 5 ##### ##### ##### ##### #####
برنامه ای بنویسید که یک عدد دریافت کند و از اون عدد تا 0 شمارش معکوس انجام دهد بین هر عدد 1 ثانیه مکث نیاز است
برنامه ای بنویسید که یک متن از کاربر به عنوان ورودی دریافت کند و تمام کلماتی که در متن استفاده شده، به همراه تعداد تکرار آنها را به کاربر نمایش دهدمثال:input: This is an example. This is a text... ...
تابعی بنویسید که یک رشته دریافت کند و طول رشته را برگرداند نکته: در این تمرین نباید از توابع آماده مثل len در پایتون استفاده کنید
کدی بنویسید که ویدیویی با آدرس (test) را در صفحه بارگذاری کند. دکمه های کنترل ویدیو نیز وجود داشته باشد
برای استفاده از این بخش باید وارد حساب کاربریت بشی
ورود/ثبت نام
اگه متوجه تمرین نمیشی یا به هر دلیلی نمیتونی حلش کنی، کاملا طبیعیه، اشکالی نداره؛ ناراحت نشو
😊
سعی کن تمرینات آسون تر رو ببینی و جواب های مختلفی که دیگران ارسال کرده اند رو بررسی کنی و
یواش یواش به سراغ تمرینات سخت تر بری.
همچنین ممکنه جوابت درست باشه ولی با سایر جواب ها متفاوت باشه
اگه برنامه نویسی رو هنوز شروع نکردی یا خوب یاد نگرفتی، میتونی از طریق لینک زیر یاد بگیری