ماشین حساب گرافیکی
برنامه گرافیکی بنویسید که داری 2 فیلد برای ورود عدد و 4 دکمه برای جمع و تفریق و ضرب و تقسیم باشد. با انتخاب هر دکمه، محاسبات مربوطه روی 2 عدد وارد شده انجام شود و نتیجه نمایش داده شود.
برنامه گرافیکی بنویسید که داری 2 فیلد برای ورود عدد و 4 دکمه برای جمع و تفریق و ضرب و تقسیم باشد. با انتخاب هر دکمه، محاسبات مربوطه روی 2 عدد وارد شده انجام شود و نتیجه نمایش داده شود.
import tk import customtk as ck window = tk.Tk() strvar = tk.StringVar() def set_num(number): strvar.set(strvar.get()+number) def clear_num(): strvar.set("") def calnumber(): javab = str(eval(strvar.get())) strvar.set(javab) def menu(): window = tk.Tk() tk.Label(window, text="ساخته شده توسط آقا رضا", fg="black").place(x=50, y=100, width=150, height=31) hj = 2 def clooose(): while hj == 2: break window.title("about us") tk.Button(window, text="باشه", fg="black", command=clooose).place(x=90, y=130) window.minsize(260, 260) window.maxsize(260, 260) window.mainloop() tk.Canvas(window, bg="white").place(x=0, y=0, height=800, width=600) tk.Canvas(window,border=0, background="#272121").place(x=0, y=0, width=500, height=600) tk.Button(window, text="0", border=0, foreground="white", background="#443737", command=lambda:set_num("0")).place(x=4, y=297, height=50, width=136) tk.Button(window, text=".", border=0, foreground="white",background="#443737", command=lambda:set_num(".")).place(x=142, y=297, height=50, width=67) tk.Button(window, text="1", border=0, foreground="white", bg="#443737", command=lambda:set_num("1")).place(x=4, y=244, height=50, width=67) tk.Button(window, text="2", border=0, foreground="white", bg="#443737", command=lambda:set_num("2")).place(x=73, y=244, height=50, width=67) tk.Button(window, text="3", border=0, foreground="white", bg="#443737", command=lambda:set_num("3")).place(x=142, y=244, height=50, width=67) tk.Button(window, text="4", border=0, foreground="white", bg="#443737", command=lambda:set_num("4")).place(x=4, y=191, height=50, width=67) tk.Button(window, text="5", border=0, foreground="white", bg="#443737", command=lambda:set_num("5")).place(x=73, y=191, height=50, width=67) tk.Button(window, text="6", border=0, foreground="white", bg="#443737", command=lambda:set_num("6")).place(x=142, y=191, height=50, width=67) tk.Button(window, text="7", border=0, foreground="white", bg="#443737", command=lambda:set_num("7")).place(x=4, y=139, height=50, width=67) tk.Button(window, text="8", border=0, foreground="white", bg="#443737", command=lambda:set_num("8")).place(x=73, y=139, height=50, width=67) tk.Button(window, text="9", border=0, foreground="white", bg="#443737", command=lambda:set_num("9")).place(x=142, y=139, height=50, width=67) tk.Button(window, text="=", border=0,command=calnumber, font=("arial", (20)), foreground="black", bg="#E3651D").place(x=211, y=297, height=50, width=62) tk.Button(window, text="+", border=0, font=("arial", (20)), foreground="green", bg="#233737", command=lambda:set_num("+")).place(x=211, y=244, height=50, width=62) tk.Button(window, text="-", border=0, font=("arial", (20)), foreground="red", bg="#233737", command=lambda:set_num("-")).place(x=211, y=191, height=50, width=62) tk.Button(window, text="×", border=0, font=("arial", (20)), foreground="yellow", bg="#233737", command=lambda:set_num("*")).place(x=211, y=139, height=50, width=62) tk.Entry(window, border=0,textvariable=strvar, bg="#272121", fg="white", font=("tahoma", (30)) ).place(x=15, y=50, width=240, height=50) threeline = tk.PhotoImage(file="3line.png") tk.Button(window, image=threeline,command=menu, border=0, bg="#272121").place(x=5, y=5, width=40, height=40) tk.Button(window, text="c", fg="white", border=0, bg="#272121", command=clear_num).place(x=5, y=98, width=40, height=40) tavan = tk.PhotoImage(file="X-TN2.PNG") tk.Button(window, image=tavan, border=0, bg="#272121",fg="white", command=lambda: set_num("**2")).place(x=130, y=98, width=40, height=40) darsad = tk.PhotoImage("Darsad.png") tk.Button(window, text="%", border=0, bg="#272121",fg="white", command=lambda: set_num("/100")).place(x=90, y=98, width=40, height=40) tk.Button(window, text="÷", border=0, bg="#272121",fg="white", command=lambda:set_num("/")).place(x=50, y=98, width=40, height=40) tk.Label(window, text="calculator",bg="#272121", fg="white", font=("tahoma", (15))).place(x=160, y=10) window.title("calculator") window.minsize(270,350) window.maxsize(270,350) window.mainloop()
import tkinter as tk from tkinter import messagebox def add(): try: num1 = float(entry1.get()) num2 = float(entry2.get()) result = num1 + num2 label_result.config(text=f"نتیجه: {result}") except ValueError: messagebox.showerror("خطا", "لطفاً اعداد صحیح وارد کنید.") def subtract(): try: num1 = float(entry1.get()) num2 = float(entry2.get()) result = num1 - num2 label_result.config(text=f"نتیجه: {result}") except ValueError: messagebox.showerror("خطا", "لطفاً اعداد صحیح وارد کنید.") def multiply(): try: num1 = float(entry1.get()) num2 = float(entry2.get()) result = num1 * num2 label_result.config(text=f"نتیجه: {result}") except ValueError: messagebox.showerror("خطا", "لطفاً اعداد صحیح وارد کنید.") def divide(): try: num1 = float(entry1.get()) num2 = float(entry2.get()) if num2 == 0: raise ZeroDivisionError result = num1 / num2 label_result.config(text=f"نتیجه: {result}") except ValueError: messagebox.showerror("خطا", "لطفاً اعداد صحیح وارد کنید.") except ZeroDivisionError: messagebox.showerror("خطا", "تقسیم بر صفر امکانپذیر نیست.") # ایجاد پنجره اصلی root = tk.Tk() root.title("ماشین حساب ساده") # ایجاد فیلدهای ورودی entry1 = tk.Entry(root) entry1.pack(pady=10) entry2 = tk.Entry(root) entry2.pack(pady=10) # ایجاد دکمهها btn_add = tk.Button(root, text="جمع", command=add) btn_add.pack(pady=5) btn_subtract = tk.Button(root, text="تفریق", command=subtract) btn_subtract.pack(pady=5) btn_multiply = tk.Button(root, text="ضرب", command=multiply) btn_multiply.pack(pady=5) btn_divide = tk.Button(root, text="تقسیم", command=divide) btn_divide.pack(pady=5) # برچسب برای نمایش نتیجه label_result = tk.Label(root, text="نتیجه: ") label_result.pack(pady=20) # اجرای حلقه اصلی root.mainloop()
import tkinter as tk from tkinter import messagebox def calculate(operation): try: num1 = float(entry1.get()) num2 = float(entry2.get()) if operation == 'add': result = num1 + num2 elif operation == 'subtract': result = num1 - num2 elif operation == 'multiply': result = num1 * num2 elif operation == 'divide': if num2 == 0: raise ValueError("Division by zero is not allowed.") result = num1 / num2 result_label.config(text=f"نتیجه: {result}") except ValueError as e: messagebox.showerror("خطا", str(e)) # ایجاد پنجره اصلی root = tk.Tk() root.title("محاسبات عددی") # فیلدهای ورودی entry1 = tk.Entry(root) entry1.pack(pady=10) entry2 = tk.Entry(root) entry2.pack(pady=10) # دکمهها button_add = tk.Button(root, text="جمع", command=lambda: calculate('add')) button_add.pack(pady=5) button_subtract = tk.Button(root, text="تفریق", command=lambda: calculate('subtract')) button_subtract.pack(pady=5) button_multiply = tk.Button(root, text="ضرب", command=lambda: calculate('multiply')) button_multiply.pack(pady=5) button_divide = tk.Button(root, text="تقسیم", command=lambda: calculate('divide')) button_divide.pack(pady=5) # برچسب برای نمایش نتیجه result_label = tk.Label(root, text="نتیجه: ") result_label.pack(pady=10) # اجرای حلقه اصلی root.mainloop()
برنامه ای بنویسید که شکل زیر را در خروجی چاپ کند****************************
دکمه ای به شکل زیر بسازید: که وقتی نشانگر موس روی آن قرار گرفت به شکل زیر درآید:
برنامه ای بنویسید که اعداد صحیح یک بازه را در خروجی چاپ کند. بازه موردنظر را از ورودی دریافت کنید.
میخواهیم درب گاو صندوقی را باز کنیم، رمز گاوصندوق را نمیدانیم اما اطلاعات زیر را داریم:رمز گاوصندوق 4 رقم استتقسیم رقم سوم بر رقم اول، 4 استرقم آخر فرد استرقم آخر یک واحد از رقم اول خود، کوچکتر است...
برنامه ای بنویسید که یک عدد از ورودی دریافت کند و فاکتوریل آن را محاسبه و چاپ کند
با استفاده از جاوااسکریپت یک درخواست با مشخصات زیر ارسال کنیدmethod = posturl = /test.php اطلاعاتfname = ?lname = ?age = ? اطلاعات بالا را از طریق prompt از کاربر دریافت کنید
برای استفاده از این بخش باید وارد حساب کاربریت بشی
ورود/ثبت نام
اگه متوجه تمرین نمیشی یا به هر دلیلی نمیتونی حلش کنی، کاملا طبیعیه، اشکالی نداره؛ ناراحت نشو
😊
سعی کن تمرینات آسون تر رو ببینی و جواب های مختلفی که دیگران ارسال کرده اند رو بررسی کنی و
یواش یواش به سراغ تمرینات سخت تر بری.
همچنین ممکنه جوابت درست باشه ولی با سایر جواب ها متفاوت باشه
اگه برنامه نویسی رو هنوز شروع نکردی یا خوب یاد نگرفتی، میتونی از طریق لینک زیر یاد بگیری