کلاس ماشین حساب
کلاسی بنویسید که دو عدد دریافت کند و متدهای جمع و تفریق و ضرب و تقسیم برای آن قابل فراخوانی باشد. با فراخوانی هر متد، محاسبات لازمه انجام شود و نتیجه در برگردانده شود
کلاسی بنویسید که دو عدد دریافت کند و متدهای جمع و تفریق و ضرب و تقسیم برای آن قابل فراخوانی باشد. با فراخوانی هر متد، محاسبات لازمه انجام شود و نتیجه در برگردانده شود
class A: def __init__(self, n1, n2): self.n1 = n1 self.n2 = n2 def jam(self): return self.n1 + self.n2 def tafrigh(self): return self.n1 - self.n2 def zarb(self): return self.n1 * self.n2 def taghsim(self): return self.n1 / self.n2 a = int(input('num1: ')) b = int(input('num2: ')) x = A(a, b) print(x.jam()) print(x.tafrigh()) print(x.zarb()) print(x.taghsim())
from tkinter import* from tkinter import messagebox def show_button(): btn=Button(master=win,text="+",bg='#ff5ab6',fg='black',font=('Vazir',23,'bold'),bd=1,relief='solid',activebackground='yellow',activeforeground='black') btn1=Button(master=win,text="-",bg='#ff5ab6',fg='black',font=('Vazir',23,'bold'),bd=1,relief='solid',activebackground='yellow',activeforeground='black') btn2=Button(master=win,text="/",bg='#ff5ab6',fg='black',font=('Vazir',23,'bold'),bd=1,relief='solid',activebackground='yellow',activeforeground='black') btn3=Button(master=win,text="*",bg='#ff5ab6',fg='black',font=('Vazir',23,'bold'),bd=1,relief='solid',activebackground='yellow',activeforeground='black') btn.pack() btn1.pack() btn2.pack() btn3.pack() btn.place(x=450,y=10) btn1.place(x=450,y=70) btn2.place(x=450,y=130) btn3.place(x=450,y=190) btn.bind('<ButtonPress-1>',add) btn1.bind('<ButtonPress-1>',sub) btn2.bind('<ButtonPress-1>',tagsim) btn3.bind('<ButtonPress-1>',mult) def show_Entrys(): global txt txt=StringVar() et=Entry(master=win,textvariable=txt,bg='#ff5ab6',fg='black',font=('Vazir',23,'bold'),bd=1,relief='solid') et.pack() et.place(x=50,y=10) global txt1 txt1=StringVar() et=Entry(master=win,textvariable=txt1,bg='#ff5ab6',fg='black',font=('Vazir',23,'bold'),bd=1,relief='solid') et.pack() et.place(x=50,y=50) global txt2 txt2=StringVar() et=Entry(master=win,textvariable=txt2,bg='#ff5ab6',fg='black',font=('Vazir',23,'bold'),bd=1,relief='solid') et.pack() et.place(x=50,y=90) def add(event): num1=txt.get() num2=txt1.get() num3=int(num1)+int(num2) txt2.set(str(num3)) def mult(event): num1=txt.get() num2=txt1.get() num3=int(num1)*int(num2) txt2.set(str(num3)) def sub(event): num1=txt.get() num2=txt1.get() num3=int(num1)-int(num2) txt2.set(str(num3)) def tagsim(event): num1=txt.get() num2=txt1.get() num3=int(num1)/int(num2) txt2.set(str(num3)) def show_lable(): lbl=Label(master=win,text="num1",bg='lightblue',fg='black',font=('Vazir',12,'bold')) lbl.pack() lbl.place(x=0,y=0) lbl=Label(master=win,text="num2",bg='lightblue',fg='black',font=('Vazir',12,'bold')) lbl.pack() lbl.place(x=0,y=50) lbl=Label(master=win,text="num3",bg='lightblue',fg='black',font=('Vazir',12,'bold')) lbl.pack() lbl.place(x=0,y=100) def show_dialog(): global win win=Tk() win.title('پجره ی من') win.geometry('500x500+400+100') win.configure(bg='lightblue') show_button() show_Entrys() show_lable() win.mainloop() if __name__=="__main__": show_dialog()
باید با کلاس مینوشتی
class Math: def __init__(self,num1,num2): self.num1 = int(num1) self.num2 = int(num2) def jam(self): return self.num1 + self.num2 def tafrigh(self): return self.num1 - self.num2 def zarb(self): return self.num1 * self.num2 def taghsim(self): return self.num1 / self.num2 num1 = input("number1: ") num2 = input('number2: ') math = Math(num1,num2) met = input('+ to jam - to tafrigh * to zarb / to taghsim \n') if met == "+": print(math.jam()) elif met == '-': print(math.tafrigh()) elif met == '*': print(math.zarb()) elif met == '/': print(math.taghsim()) else: print('error')
class Calculator: def __init__(self, num1, num2): self.num1 = num1 self.num2 = num2 def add(self): return self.num1 + self.num2 def subtract(self): return self.num1 - self.num2 def multiply(self): return self.num1 * self.num2 def divide(self): if self.num2 != 0: return self.num1 / self.num2 else: return "error Divide by zero" a=int(input("a: ")) b=int(input("b: ")) calc = Calculator(a,b) print("jam: ", calc.add()) print("tafrigh: ", calc.subtract()) print("zarb: ", calc.multiply()) print("taghsim: ", calc.divide())
class Calculate: def __init__(self, number1, number2): self.number1 = number1 self.number2 = number2 def subtraction(self): return self.number1 - self.number2 def plus(self): return self.number1 + self.number2 def division(self): if self.number2 == 0: return "Division by zero is not allowed." return self.number1 / self.number2 def multiplication(self): return self.number1 * self.number2 def choose(self): i = input('Choose an operation (1: subtraction, 2: addition, 3: division, 4: multiplication): ') if i == '1': return self.subtraction() elif i == '2': return self.plus() elif i == '3': return self.division() elif i == '4': return self.multiplication() else: return "Invalid choice. Please enter a number between 1 and 4." a = int(input('number1: ')) b = int(input('number2: ')) c = Calculate(a, b) result = c.choose() print(result)
class Calculator: def __init__(self, num1, num2): try: self.num1 = int(num1) self.num2 = int(num2) except ValueError: raise ValueError def sum(self): return self.num1 + self.num2 def minus(self): return self.num1 - self.num2 def multiplication(self): return self.num1 * self.num2 def division(self): try: return self.num1 / self.num2 except ZeroDivisionError: return "can't devid zero" def main(): cal = Calculator(input("number1: "), input("number2: ")) print(cal.sum()) print(cal.minus()) print(cal.multiplication()) print(cal.division()) if __name__ == "__main__": main()
class Calculator: def __init__(self, num1, num2): """ایجاد یک شیء Calculator با دو عدد.""" self.num1 = num1 self.num2 = num2 def add(self): """محاسبه جمع دو عدد.""" return self.num1 + self.num2 def subtract(self): """محاسبه تفریق دو عدد.""" return self.num1 - self.num2 def multiply(self): """محاسبه ضرب دو عدد.""" return self.num1 * self.num2 def divide(self): """محاسبه تقسیم دو عدد.""" if self.num2 == 0: return "خطا: تقسیم بر صفر ممکن نیست." return self.num1 / self.num2 def main(): """تابع اصلی برنامه.""" try: # دریافت ورودی از کاربر num1 = float(input("لطفاً عدد اول را وارد کنید: ")) num2 = float(input("لطفاً عدد دوم را وارد کنید: ")) # ایجاد یک شیء از کلاس Calculator calculator = Calculator(num1, num2) # انجام محاسبات و نمایش نتایج print(f"جمع: {calculator.add()}") print(f"تفریق: {calculator.subtract()}") print(f"ضرب: {calculator.multiply()}") print(f"تقسیم: {calculator.divide()}") except ValueError: print("لطفاً یک عدد معتبر وارد کنید.") if __name__ == "__main__": main()
class Calculator: def __init__(self, a ,b): self.a = a self.b = b def plus(self): return self.a + self.b def manes(self): return self.a - self.b def zarb(self): return self.a * self.b def tagsime(self): return self.a / self.b while True: try: i = int(input("1.jam 2.menha 3.zarb 4.tagsime : ")) if i == 1: number1 = int(input("number:")) number2 = int(input("number:")) c = Calculator(number1 , number2) print(c.plus()) elif i == 2: number1 = int(input("number:")) number2 = int(input("number:")) c = Calculator(number1, number2) print(c.manes()) elif i == 3: number1 = int(input("number:")) number2 = int(input("number:")) c = Calculator(number1, number2) print(c.zarb()) elif i == 4: number1 = int(input("number:")) number2 = int(input("number:")) c = Calculator(number1, number2) print(c.tagsime()) except: print("lotfane addad vared conid") else: break print("Bye Bye")
دکمه ای به شکل زیر بسازید: که وقتی نشانگر موس روی آن قرار گرفت به شکل زیر درآید:
تابعی بنویسید که یک رشته (String) به عنوان ورودی دریافت کند و معکوس آن را برگرداند مثالreverse('amir') # rimareverse('hello') # olleh
برنامه ای بنویسید که بتواند میانگین تعداد بینهایتی از اعداد را بدست آورد: در ابتدا برنامه باید اعداد مورد نظر کاربر را دریافت کند (تا وقتی کاربر عدد 0 را وارد نکرده است، گرفتن اعداد باید ادامه یابد...
برنامه ای بنویسید که سن پدر و پسری را از ورودی دریافت کند و تفاضل (تفریق) آنها را در خروجی چاپ کند
برنامه کتابخانه ای بنویسید که قابلیت های زیر را داشته باشد: 1- کاربر بتواند کتاب جدید ثبت کند 2- کاربر بتواند کتاب های ثبت شده را حذف کند 3- کاربر بتواند مشخصات کتاب ها شامل اسم و موضوع آنها را تغی...
برنامه ای بنویسید که مساحت مربعی را از کاربر دریافت کند و اندازه هر ضلع را در خروجی چاپ کند
تابعی بنویسید که شماره کارت بانکی را به عنوان یک ورودی دریافت کند و به ازای تمام رقم های آن بجز 4 رقم اول و آخر، علامت * قرار دهد و مقداری همانند مثال زیر return کند مثال:("6037111122119900") ➞ "60...
برای استفاده از این بخش باید وارد حساب کاربریت بشی
ورود/ثبت نام
اگه متوجه تمرین نمیشی یا به هر دلیلی نمیتونی حلش کنی، کاملا طبیعیه، اشکالی نداره؛ ناراحت نشو
😊
سعی کن تمرینات آسون تر رو ببینی و جواب های مختلفی که دیگران ارسال کرده اند رو بررسی کنی و
یواش یواش به سراغ تمرینات سخت تر بری.
همچنین ممکنه جوابت درست باشه ولی با سایر جواب ها متفاوت باشه
اگه برنامه نویسی رو هنوز شروع نکردی یا خوب یاد نگرفتی، میتونی از طریق لینک زیر یاد بگیری